BYD Seal U efter 5000 km: Elbil testet til grænsen – er den pengene værd?

BYD Seal U efter 5000 km: Elbil testet til grænsen – er den pengene værd?

BYD Seal U er ikke en elbil der har høstet de store roser blandt bilanmeldere. Alligevel har vi valgt at købe en BYD Seal U. Var det en god ide, set i bakspejlet, efter 5000 km?

Ja, det var det! Lad os kigge nærmere på hvorfor.  

De kritiske punkter

Vi kan ligeså godt få kritikken på bordet med det samme, for vi kommer ikke udenom, at denne bil har nogle udfordringer, som man skal kunne leve med.

Disse bliver hurtigt fremhævet hvis man kigger på traditionelle anmeldelser af denne bil, hvor nogle kritikpunkter går igen og igen med denne bil.

  1. Den kører dårligt
  2. Køreassistent systemerne er elendige
  3. Den ligger dårligt på vejen, og “skvulper” rundt. 

Det kan de sådan set have ret i, men, bilanmeldere har ofte et andet perspektiv og fokus end den almindelige forbruger. 

Hvis du eksempelvis trykker på speederen i en anden elbil med en god motor, og derefter sætter dig over i BYD Seal U, så kan du opleve at der er en smule latenstid fra du trykker på speederen til der sker noget i virkeligheden. 

Man fornemmer det med det samme, og det er en af de ting der gør at denne bil “kører dårligt”. 

Kommer du derimod fra en benzin/dieselbil, som størstedelen af købere gør, så vil du nok opleve en bil der væsentligt mere responsiv og hurtig end den gamle bil. 

Køleassistent systemerne er elendige

Vi har desværre fået en bil hvor fjernlys-assist og lane-assist ikke virker. Ja, det hjælper nok ikke på vores argument om, at bilen er et godt køb, men hæng på lidt endnu! – BYD har tilbudt at lave det under garanti, men det er ikke sket endnu. Så vi kan ikke anmelde disse dele af bilen på nuværende tidspunkt. 

Til gengæld “virker” adaptiv fartpilot i vores BYD Seal U, som faktisk er noget af det værste jeg har prøvet i nogen bil. 

Den kan ikke finde ud af, at køre i flydende bevægelser, men vælger at køre i rykkende bevægelser, hvor den taber en smule fart og sætter så hårdt fart på, så du sidder og rokker lidt frem og tilbage hele tiden.

Det er ikke behageligt, men kan heldigvis gøres bedre i en fremtidig software-opdatering (som BYD gerne må skynde sig med, for det er decideret pinligt)

Bilen er god til at køre bag andre biler og holde afstanden på en god måde, men det er også det eneste positive jeg har at sige om den adaptive fartpilot. 

De gode sider af BYD Seal U

Selvom der er ting man retfærdigvis kan kritisere på denne bil, så er der heldigvis også masser af gode ting at fremhæve. 

Du får med Seal U en bil der på mange måder føles som en premium bil, til et budget de fleste kan være med på. Værdi for pengene her er høj!

Kabinen er lækker. Støjniveauet er på niveau med meget dyrere tyske biler. Det er ganske enkelt bare et meget komfortabelt sted at være. 

Ved højere hastigheder har den ét svagt punkt i forhold til støj, og det er vindstøj fra A-stolpen. Ellers er kabinen meget afdæmpet, og man kan nemt have samtaler med passagerer på bagsædet uden at hæve stemmen. 

Derudover, så er BYD en meget veletableret virksomhed, der også er kendt for en høj kvalitet af batterier. Du kommer altså ikke til at stå i en situation hvor BYD forlader markedet, eller stopper opdateringer, som man eksempelvis så med Fisker (med 99,9% sikkerhed). 

Garantierne er lange.

  • Fabriksgaranti på 6 år/150.000 km.
  • Batterigaranti på 8 år/200.000 km
  • Motorgaranti på 8 år/150.000 km
  • Rustgaranti på 12 år

Den er nem at leve med. Bilen er udstyret med et “Blade Battery”, hvor sikkerheden er i top. Det er et såkaldt LFP-batteri, hvilket betyder at du kan lade batteriet til 100% hver gang. I mange andre elbiler skal man helst nøjes med at lade til 80%, for at skåne batteriet. 

Reelle mangler ved BYD Seal U

Selvom man får rigtigt meget for pengene ved at købe denne bil, så er der også nogle skjulte steder hvor der er sparet. 

  • En dysse til bakkameraet 

Billedekvaliteten på bakkameraet er ikke i topklasse, så når der tilmed også kommer snavs på kameraet, så bliver det kun endnu værre. Det er et ærgerligt sted at spare, og tager lidt væk fra den “premium” følelse man ellers får af denne bil. 

  • Nem indstilling af førersædeprofiler

BYD Seal U førersædet har memory-funktion, så den kan huske din køreposition. Som mange andre biler, så kan du have 2 profiler gemt. BYD har dog valgt, at du ikke får nogle knapper til at skifte mellem profilerne.

Det betyder er, at du skal dybt ind i menuen for at skifte mellem disse profiler. Så hvis konen med korte ben har kørt sidst, og du sætter dig ind med lange ben, så vil du langsomt blive mast op i rattet når du lukker døren, mens du desperat leder efter indstillingen til at ændre det.

Det kan gøres bedre med en software-opdatering, men kan aldrig blive rigtigt godt uden fysiske knapper. 

  • Plads til ladekabler

Denne bil har masser af plads under kølerhjelmen til et “frunk”. Den har også plads til et bedre udnyttet rum under gulvet i bagagerummet, men der har man ikke været god nok til at udnytte pladsen fra BYDs side. Det er ærgerligt.

Opladning og ladenetværk

Vi har valgt at få Clever One, hvor der er ubegrænset opladning for 799 kr om måneden, både ved hjemmeladeren og på Clevers ladenetværk. 

For nogle vil det være rart, at kunne køre og lade som man har lyst, uden at bekymre sig over at bruge penge på opladning. 

I virkeligheden er det dog sandsynligvis en dårlig handel for de fleste, som lader hjemme. Bilen har intelligent opladning, og kan lade om natten hvor strømmen typisk er meget billig. 

Dette gælder især i en BYD Seal U, som ikke er lavet til hyppige lange ture (>600km), med den relativt langsomme opladning fra 35-100%

Som du kan se på billedet nedenunder, så skal du ofte også væbne dig med tålmodighed hvis du er begrænset til Clevers netværk. 

BYD Seal U faktiske rækkevidde

Vi kører de fleste kilometer på motorvej, og har ikke skiftet til “elbilskørsel” (90-110km/t – helst bagved en stor bil foran). 

Derfor ligger vi også i den høje ende på forbrug, og lavt på rækkevidde. 

Vi oplever at køre ca 350 km på motorvej ved 15+grader og 130-135 km/t.

Dette tal falder nok til ca 280 km ved vinterkørsel på motorvej.

Ved blandet kørsel, oplever vi at bilen kører omkring 450 km, mens bykørsel sandsynligvis godt kan ramme 600+km på en opladning, ved milde temperaturer.  

BYD Seal U faktiske ladeevne

Der bliver fra BYDs side reklameret med 141kW ladeevne, når du kigger bilens officielle materiale igennem. 

Det er dog ikke helt hvad du kommer til at opleve ved standeren – ikke i særligt lang tid i hvert fald. I stedet vil du i grove træk opleve disse hastigheder, alt efter hvor meget procent strøm du har tilbage på batteriet:

  • 10 – 35%: Ca. 140 kW
  • 35 – 85%: Ca. 85 kW
  • 85 – 95%: Ca. 45 kW
  • 95 – 100%: Ca 22 kW

Dette vil sige, at det tager ca 45 minutter at lade fra 10% til 85%, hvis du lader på en hurtiglader der kan lade med 140kW eller mere. 

For vores vedkommende kan vi sagtens leve med disse ladetider, men det er værd at tage med i overvejelserne – især da bilen størstedelen af tiden vil lade med langt lavere effekt end man måske går og tror, da der reklameres med 141kW.

Ladehastigheden kan teoretisk set blive hurtigere med en software-opdatering, hvis BYD mener, at batteriet kan holde til det på den lange bane, men der er på nuværende tidspunkt ikke rygter om at dette vil ændre sig i nærmeste fremtid.

På hjemmeladeren kan bilen lade med 11kW, hvilket betyder, at bilen sagtens kan stå klar med 100% om morgenen, hvis du sætter den til aftenen før. 

Pris og udstyrsvarianter

Der findes to versioner af BYD Seal U:

  • Comfort til 319.995 kr
  • Design til 339.995 kr 

Det vil dog være utroligt svært at finde en kunde hvor Comfort-udgaven med en besparelse på blot 20.000 kr er det rigtigt valg. 

Design til 339.995 kr kommer bl.a. med et større batteri med højere max ladeeffekt, bedre lydanlæg, V2L-adapter (brug strøm fra bilen til en stikkontakt), luft rensningssystem, Heads Up Display og mere. 

Selv hvis du synes, at du kan godt kan undvære det meste, så vil gensalgsværdien alene retfærdiggøre at vælge den “dyre” Design udgave.  

Lukket
Åbent

Hvem er målgruppen for BYD Seal U?

Du skal ikke købe denne bil hvis du gerne vil køre hurtigt rundt på snoede veje, eller vil skubbes tilbage i sædet når du skal på motorvejen. 

Denne bil er designet til at køre komfortabelt på landeveje og motorveje. Faktisk kører den også helt fantastisk i byer, selvom den er en smule klodset. 

Den tiltaler også dem der godt kan lide et integreret display foran føreren, stilke bag rattet og gode taktile knapper i kabinen. Hvis du kan lide Teslas ide om et rat og 1 Ipad der styrer alt, så er det ikke her du skal kigge – heldigvis!

Så hvis du ikke er bilentusiast, så er denne bil måske for dig. De fleste bilanmeldelser udføres – sjovt nok – af bilentusiaster, og derfor findes der masser af tests der dumper BYD Seal U. 

Nøgleordene for denne bil er komfort og værdi-for-pengene. 

Hvor meget må BYD Seal U trække på krogen?

For god ordens skyld må jeg hellere lige nævne, at BYD Seal U må trække 1300 kg på trækkrogen. 

Konklusion

Vi har ikke fortrudt købet af en BYD Seal U, efter ca 5000 km, på trods af nogle udfordringer. Heller ikke efter en lang række prøveture i Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Kia EV6 og mange andre elbiler i klassen. 

Man får rigtigt meget elbil for pengene her i forhold til konkurrenterne, og langt de fleste af de ting som bør være bedre, kan faktisk blive gjort bedre med en software-opdatering senere hen. 

Vil du gerne have flere anmeldelser af elbiler? – så læg en kommentar nedenunder. 

Kristian T.

Kristian T.

Færdigret aficionado.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *